Az állami közügyek online ügyintézéséhez január közepétől már csak az Ügyfélkapu+ bejelentkezési felület használható
Magánszemélyek, de cégtulajdonosok, egyéni vállalkozók, nem utolsósorban pedig a könyvelők számára fontos információ, hogy az állami közügyek online ügyintézéséhez január közepétől már csak az Ügyfélkapu+ bejelentkezési felület használható. A legfontosabb tudnivalókat foglaljuk össze.
Az Ügyfélkapu néven ismert lehetőség 2025. január 16-án megszűnik, azaz az eddig megszokott felhasználónév és jelszó segítségével nem lehet majd a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) rendszerébe belépni az olyan felületekre, mint például az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA, az ONYA, az eBev, a Cégkapu, az ÁNYK és más egyebek. E naptól már csak két opció lesz elérhető: az Ügyfélkapu+ és a DÁP (Digitális Állampolgár) mobilalkalmazás.
A változást az indokolja, hogy az ügyfélkapus bejelentkezéshez szükséges felhasználónév–jelszó párosítás nem nyújt kellő internetes biztonságot olyan fajsúlyos ügyek intézéséhez, amilyenekre az online Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) lehetőség van. Voltaképpen az Ügyfélkapu+ ugyanaz, mint az Ügyfélkapu, csak kiegészült kétfaktoros azonosítással. Az eddig használt felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezeket megadva egy újabb, mobileszközre vagy asztali számítógépre, esetleg laptopra letöltött hitelesítő segítségével igazolni kell, hogy tényleg az érintett lép be valamelyik rendszerbe, és nem valaki más próbál visszaélni a személyes adataival. Ez utóbbi a második azonosítási szint, amely minden bejelentkezésnél új, egyszer használatos hitelesítőkódot generál az azonosításhoz.
Mobileszközre a Google vagy a Microsoft hitelesítője (authenticator) ajánlott, amely 30 másodpercenként új kódot hoz létre, viszont a használatához nincs szükség internetkapcsolatra. Webes felületen elérhető hitelesítőként pedig a TOTP.APP (https://totp.app/?tpl=std) ajánlott, de csak akkor, ha más személy nem férhet hozzá a használt számítógéphez.
Érdemes az Ügyfélkapu+-ra való áttérést még január 15-e előtt elvégezni. Ezután már csak a DÁP-ra való regisztrációralesz lehetőség. Aki pedig egyikre sem áll át, nem tudja majd az ügyeit online intézni. A kormány tervei szerint az Ügyfélkapu+ is csak 2025. december 31-ig lesz használatban, utána a DÁP marad. (Akik már használják a DÁP mobilalkalmazást, ők ezen keresztül minden ügyintézési folyamatot egy helyen kezelhetnek.)
LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE
Az Ügyfélkapu+-regisztrálás néhány perc alatt elvégezhető:
1. Belépés az ugyfelkapu.gov.hu oldalra a már használatban lévő ügyfélkapus felhasználónévvel és jelszóval.
2. Kiválasztani az „Ügyfélkapu+ igénylése” opciót.
3. Kiválasztani a hitelesítő alkalmazást (javasolt a Google Authenticator).
4. Továbblépni az „Ügyfélkapu+ igénylése” pontra.
5. Meg kell nyitni a hitelesítő alkalmazást, beolvasni a QR-kódot.
6. Beírni az ügyfélkapus jelszót, majd a Google alkalmazása által megadott hat számjegyű kódot.
7. Meg kell jegyezni a törlőkódot, kipipálni az ehhez kapcsolódó pontot, majd meg kell nyomni a „Befejezés” gombot.
Innentől az Ügyfélkapu+ oldalon három dolgot kell beírni: a felhasználónevet, a jelszót és a hitelesítőben megjelenő hat számjegyű azonosító kódot.
Raffai Ferenc