Utolsó útjára indult a Muki
Éppen 50 éve, 1970. június 30-án indult utolsó útjára a Kismuki, a Veresegyház és Gödöllő között közlekedő, gőzmozdonnyal vontatott kisvonat. A kerek évforduló alkalmából a Pest Megyei Hírlap két, korabeli tudósítását adjuk közre, változtatás nélkül. Összeállításunk végén Fuszenecker Ferenc és Szabadi Attila (G5 Mozgókép Műhely) alkotásával, a Volt egyszer egy Kismuki c. filmmel emlékezünk a gőzösre.
Muki nem jár többé
Vonat helyett autóbusz a szárnyvonalon
Füst és gőz, gyakori sípolás: jött a „hajnali expressz”, a Muki gőzös. Négy kocsit vontatott maga után nap, mint nap, s ezzel hozta-vitte az embereket Gödöllő és Veresegyház között. Eljárt az idő felette, mától kezdve autóbusz áll a vasút helyére.
A változás ünnepélyes bejelentésének voltunk részesei tegnap a gödöllői vasútállomáson. A város vezetői, a közlekedés autós és vasutas vezető szakemberei jöttek el, mint egy nagy család tagjai. Az Autóközlekedési Tröszt vezérigazgató-helyettese, Zahumenszki József tolmácsolta az autósok köszönetét a vasutasoknak, akik az átállításnál segédkeztek. Igaz, hogy az óriás vasútnak ez kis ügy, mégis azok, akik már itt élték le éveik hosszú sorát, nehéz szívvel vesznek búcsút a kis vasúttól. És elismerését fejezte ki az autóközlekedési munkatársaknak, akik lehetővé tették a forgalom áthangolását.
Hogy mit jelent vasút helyett az autóbusz, arról Tari Kálmán, a budapesti MÁVAUT igazgatója szólt. Eddig tizenegy vonat közlekedett naponta, most 35 autóbuszpár. A menetidő 26 perc volt, most 19 lesz.
A városi forgalom kedvező módosításával együtt 5400 hely helyett 7400 áll az utasok rendelkezésére. További új vonal készül Blaha fürdő és a város- központ között. Halaszthatatlan lesz az új ötéves tervben a MÁVAUT-pályaudvar és műszaki állomás felépítése.
„Ezt a csatát elvesztettem” - mondja nagyot nevetve és fejét megcsóválva éles szemű tudósítónk, Csiba József, aki mint vasutas volt hivatalos az eseményre. Tanácstagként választási körzetének érdekeiért hadakozott, hiszen több embernek kell nagyobb utat megtenni az autóbuszig, mint a vonatig. Az azonban tény, hogy ha jó az autóbuszjárat, korszerűbb és gyorsabb ez a közlekedési eszköz. Tudósítónk mondta el azt is, hogy 1963-ban egymillió utast fuvarozott ez a kis vasút. Sajnos, minden esztendőben megvolt a maga gázolása: két-három ember is áldozatul esett.
„Most aztán sok ember vehet ébresztőórát, akik a vasút mellett laknak” — fejtegeti tovább komolykodva, jól tájékozott ember módján. A kis Muki ugyanis emberbaráti és védelmi okokból végigfüttyögette az egész vonalat, nehogy valaki útjába kerüljön. Ettől tudta pontosan minden gyakorlott, közelben lakó honpolgár, hányat is mutathat az óra.
Nem zakatol a kis személy. Az utasok több-kevesebb bizalommal barátkoznak a gumikerekű helyettesekkel. Bizonyos, hogy még sokszor pillantgatnak a vágányok felé, de ott csönd lesz. Muki nem jár többé!
T. Gy. (Pest Megyei Hírlap, 1970. július 1., szerda)
Viszik a vasutat
Nagy nap volt ez év június 30-a a Gödöllő-Veresegyház között vonattal utazók számára. A közlekedési koncepció jegyében ezen az éjszakán szűnt meg a vasúti forgalom ezen a vonalon. Az utolsó MUKI-nak nevezett szerelvény hatalmas viharban elindult 22.35 h-kor Gödöllőről. Ahogyan a nóta mondja - az eleje fel volt virágozva - s a tízkilométeres utat végig sípolva tette meg. Utolsó útjára elkísérte a MÁV Bp. Igazgatóság részéről Bezsényi József felügyelő is. Éjfél után indult az első vonatpótló busz Veresegyházról Gödöllőre. Ez már az úgynevezett szellemvasutat helyettesítette. E járatnak is megvolt az illusztris vendége, Bársony Endre. a MÁVAUT gödöllői főnökségének vezetője.
Nagy újság volt ez azon az éjszakán. Azóta 200 járat fordul meg Gödöllő-Mátyás király utca, Gödöllő-Blaháné út, Gödöllő-Veresegyház között. Egy hónap telt el. Nem nagy idő, mégis érdemes visszatekinteni. A kis füstös helyébe forgalomba kerülő buszokat az emberek nagy része megszokta és elismeréssel nyilatkozik. A busz gyors, tiszta, sűrűbben közlekedik és az Autóközlekedési Vállalat dolgozói udvariasak, segítik az utasokat.
Mindezen jó tulajdonsága és a sok dicséret mellett a busz nem tudja feladatát 100 százalékig ellátni, amíg meg nem épül a tervezett és beígért útvonal, az autópálya, a Gödöllő 3-as úttól a Rét utcáig. A munka előjeleit már látni, hiszen megjelentek a sínfelszedő daruk, amelyek végzik a vágányfelszedést, elhaladtak Blaha-fürdő megállóhelynél. A bontott anyagot kocsira veszik és viszik magukkal. Így már több kilométeres szakaszon csak töltés van, sín nélkül, talpfa nélkül. Bontói elvitték és az elkövetkező napokban a többit is elszállítják, hogy aztán az autópálya-építők birtokba vehessék munkaterületüket. Jó munkát és határidős befejezést, hogy a forgalom tovább javuljon.
Csiba József (Pest Megyei Hírlap 1970. július 31., péntek)