Mff J Mretben

A buszok járatsűrűségét lenne jó növelni

Hogyan közlekednek a szadaiak? – ezzel a címmel zajlott a helyi lakosok tömegközlekedési szokásaival kapcsolatos felmérés. A válaszadók szerint lenne még mit javítani a buszközlekedésen.

2025 06 2111 Szada 12 Old 01

Ahogy arról márciusi számunkban beszámoltunk, Szada Nagyközség Önkormányzata egy online felmérés keretében kívánta megismerni a lakosok helyközi (a településhatáron túlmenő) közlekedési szokásait. A május elsején zárult kitöltési időszak alatt 282-en éltek a válaszadás lehetőségével, nekik ezúton is szeretné megköszönni az önkormányzat a közreműködést.           

Akik igénybe veszik a szadai Volánbusz-járatokat (a kitöltők több mint 63 százaléka), azok többsége csak hétköznap utazik busszal, ami rámutat arra, hogy a hétvégi menetrendi kínálat különösen felülvizsgálatra szorul. A Székely Bertalan úton hétvégén egyáltalán nem közlekedik autóbusz, így a Szada délnyugati részén élők közösségi közlekedési kapcsolat nélkül maradnak ebben az időszakban.           

Annak alapján, hogy milyen gyakorisággal veszik igénybe a nagyközségen áthaladó buszokat, a lakosokat három csoportba lehetett besorolni. A rendszeres utasok 62 százalékának munkába vagy iskolába járás miatt Budapest az úti célja, a fővárost Gödöllő, Veresegyház, Vác és Fót követi.           

Az utasok véleményezhették is a jelenlegi szolgáltatással kapcsolatos elégedettségüket – ezt az itt látható ábra szemlélteti. Ebből megállapítható, hogy hétköznap leginkább a járatsűrűséggel elégedetlenek, legkevésbé pedig a menetrendszerűséggel. Az üzemidővel (az első és utolsó járat indulási időpontjával) és az átszállási kapcsolatokkal kb. hasonló mértékben elégedetlenek az utasok.           

A járatsűrűséggel külön kérdés is foglalkozott. A válaszadók 64 százaléka jelezte, hogy számára a sűrű, csúcsidőben 15–30, azon kívül 30–60 perces (elsősorban budapesti) szolgáltatás a fontos, még ha az átszállással is jár. Ennek megoldását az önkormányzat kiemelt prioritással kezeli a javaslatok megfogalmazásánál.           

A rendszeresen busszal utazók közül 32-en jelezték, hogy támogatják az esetleges új megállóhely létesítését a Fenyvesligeti út–Székely Bertalan út kereszteződésénél. Ennek műszaki megvalósíthatósága még vizsgálat alatt van.           

Akik csak havonta egyszer-kétszer buszoznak, azoknak a válaszai közül is kiemelendő, hogy amikor nem szadai járattal utaznak, 73 százalékban igénybe vesznek közösségi közlekedési eszközt úti céljuk eléréséhez. Több mint 65 százalékuk vonatra száll át Veresegyházon vagy Gödöllőn, ahová főként autóval jutnak el. Ez, valamint az erre vonatkozó egyéni válaszok is jól mutatják, hogy a vasúti csatlakozások javítása szükségszerű mindkét szomszédos településen.           

Az egyéni vélemények közül kiemelendő továbbá a P+R parkoló létesítésére vonatkozó javaslat, illetve a mikromobilitási pontokra vonatkozó igény, amelyek elősegíthetnék a megállóktól távolabb élő lakosok közösségi közlekedésbe történő bekapcsolását.           

A harmadik csoportot a szadai Volánbusz-járatokat nem vagy csak alkalmanként használók alkották. Az ő utazási szokásaik megismerése is kiemelten fontos volt, mivel idővel potenciális új utasok lehetnek. Számukra különböző szempontok álltak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy mikor használnának rendszeresebben szadai buszt utazásukhoz. A jobb járatsűrűség mellett sokan jelölték meg, hogy igénybe vennék a szolgáltatást, ha lenne a közelükben buszmegálló, ami azt mutatja, hogy a település megállóhelyi lefedettsége nem teljes körű. Emellett további szempontokat, vagyis a bővebb üzemidőt, a jobb kiszámíthatóságot és átszállási kapcsolatokat is fontosnak találták a válaszadók.           

Egyéni észrevételek közül a nagyközség járdáira is érkezett több visszajelzés, valamint a jelenleg ellátatlan területeken élők hiányolták a közösségi közlekedés elérhetőségét.           

Mi következik ezután? A sokrétű válaszokat értékelve az önkormányzat összeállít egy javaslatcsomagot, melyet helyben kíván prezentálni a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek (a buszközlekedés állami illetékese) és a Közlekedéstudományi Intézet szakmai képviseletének. A javaslatok megvalósíthatóságáról végső soron ők döntenek, de bízunk benne, hogy kedvezően bírálják el az igényeket, és az év későbbi időszakában sor kerülhet még társadalmi egyeztetésre is az esetleges menetrendi módosítások bevezetése előtt.        

Seesink Dániel


Utoljára frissítve: 2025 június 24. 15:58