Mff J Mretben

Akadozik az elkerülő út beruházása

A szadai közúti terhelés csökkentésére hivatott új főút projektje az engedélyezési fázisban elakadt. Sőt, a befejezésének ideje is bizonytalan.

Néhány idézet a közelmúltból az egyik szadai közösségimédiás-csoportból, amelyek utalnak a helyi fő közlekedési útvonal, a Dózsa György út sűrű forgalmából adódó környezetterhelésre: „Katasztrófa a Dózsa György út mellett lakni, minden szempontból!”; „Éjjel, nappal állandó zaj! Nagyon fontos lenne ennek sürgős megoldása!”; „Senki nem szorgalmazza az elkerülő út megépítését. Nagyon el lett felejtve, de mi itt a Dózsa Gy. úton nagyon szenvedünk a káros gázok és az eszméletlen zaj miatt. Ez úgy néz ki, senkit nem zavar, csak azt, aki itt lakik. Ezt nem ártana napirenden tartani.”

Valóban sok éve felmerült már, hogy szükség lenne egy, a települést elkerülő útra, de érdemi haladás alig történt az ügyben. Azt, hogy senki sem szorgalmazza, talán erős túlzás, hiszen lapunknak adott kö­zelmúltbeli interjújában Pintér Lajos polgármester is megemlítette, hogy az útépítés állami feladat, így időközönként kérik az országgyűlési képviselő és az építési minisztérium közbenjárását az elkerülő út megépítése érdekében – a szadai önkormányzat egyebet nem tehet.

2024 07 2111 Szada 09 Old

Néhány éve indult egy állami beruházás, amely az M3-as autópályát és az M2-es gyorsforgalmi utat kötné össze (ami 301. sz. főút néven indult, de időközben átnevezték 214. és 215. számú útra), és amelyet a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított. (Ez utóbbi sommásan annyit jelent, hogy a hatóságok kevésbé szigorúan bírálják el az adott ügyet, és abba az érintettek alig kapnak beleszólást.) Ez az út lenne hivatott betölteni a Szadát elkerülő út szerepét is.

Miután megszűnt a NIF Zrt., a projekt az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) került. A tervezés után végül az eredeti összekötő út mellé bekerült egy másik, elágazó, Fót és Mogyoród közötti út is. Lapunk megkereste az ÉKM-et, azt tudakoltuk, hogy a tavalyi viharos közmeghallgatás után hol tart most a beruházás.

„Az adott projekt tervezése jelenleg a környezetvédelmi engedélyeztetés fázisában van. M2-es autóútnak a 2102. jelű út közötti szakasza, valamint az M3-as autópálya és a 21109. jelű út közötti szakasz megkapta a környezetvédelmi engedélyt, azonban a további, a 2102. jelű útig tartó folytatásra a hatóság a kérelmet elutasította. Az adott szakaszok vizsgálata és egyeztetése folyamatban van. Ezáltal a beruházás becsült megvalósításának költségeit a későbbi részletesebb tervek elkészülte után, azaz kiviteli tervkészítését követően lehetséges meghatározni. Továbbá a következő tervfázisok indítására – amelynek feltétele a környezetvédelmi engedély megléte – nem áll rendelkezésre forrás, illetve a folytatásra vonatkozó kormánydöntés, így a megvalósítás időpontja jelenleg nem becsülhető meg” – írta az ÉKM június közepén.

Vagyis az M3-hoz közeli, Szadát érintő szakasz elvileg rendben van, egy másik az M2-eshez közelebbi szakasz jóváhagyása kérdéses még – továbbá a pénz és a valamikori befejezés időpontja is. Úgyhogy egy jó ideig marad a bosszankodás és a reménykedés.       


Utoljára frissítve: 2024 július 19. 10:21