Digitális állampolgárság és irattárca
Szeptember elsejétől komoly változás történt a digitális ügyintézésben, hiszen már törvény is rögzíti ennek elsőbbségét. Emellett pedig egy mobilalkalmazás segítségével kiválthatók a fizikai személyi okmányok is.
Idén július 1-től már az Alaptörvény is rögzíti, hogy Magyarországon az ügyek digitális intézése elsőbbséget élvez, amelyhez az állam a törvényben meghatározottak szerint mindenki számára egyedi digitális azonosítót biztosít. 2024. szeptember 1-től pedig már hatályos a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásáról szóló jogszabály, amely bevezeti a digitális állampolgárság fogalmát. Ez röviden annyit jelent, hogy az állampolgároknak joguk van digitális szolgáltatásokat igénybe venni és digitálisan intézni a hivatalos ügyeiket. Egy másik hasznos újdonság, hogy a jövőben a személyazonosság igazolása, az állam felé fennálló fizetési kötelezettségek teljesítése és az elektronikus aláírás is elvégezhető lesz egy mobilalkalmazás segítségével.
A törvény már a céljai között tartalmazza a digitális állampolgárság létrehozását, a digitális térben történő ügyintézés és szolgáltatások nyújtásának felhasználóbarát alapokra helyezését. Ennek érdekében az állam széles körben biztosítja a digitális szolgáltatások elérését, különösen az azonosítást és aláírást, a biztonságos elektronikus kommunikációt és dokumentumkezelést, valamint a szolgáltatásokhoz kapcsolódó online fizetési rendszert. A jogszabály nagy hangsúlyt fektet a mobilizációval összefüggésben a mobiltelefonon és egyéb hordozható, digitális adatkapcsolat létesítésére alkalmas eszközökön történő ügyintézésre, és elő kívánja mozdítani a magánjogi jogviszonyok digitalizációját is.
A törvény alapelvi szinten rögzíti, hogy a digitális szolgáltatásoknak felhasználóbarátnak és ügyfélközpontúnak kell lenniük, továbbá, hogy ezeket lehetőség szerint a felhasználó egyes életeseményeihez (például házasságkötés, gyermekszületés, nyugdíjazás) igazodóan kell kialakítani. A digitális térben történő ügyintézéshez az állam egyedi és tartós digitális állampolgár-azonosítót biztosít az állampolgárok részére.
A digitális tér az állami, társadalmi és gazdasági interakciók személyes jelenlétet mellőző, elektronikus úton történő megvalósításának környezete. A digitális állampolgár-azonosító pedig egy matematikai módszerrel képzett, különleges adatra nem utaló számjegysor, amely egyedi és tartós kódként egyértelműen azonosítja a polgárt a digitális térben.
A törvény bevezeti a nemzeti digitális irattárca fogalmát is. Ez valójában egy mobilalkalmazás, amely a digitális térben és a személyes interakciók során történő személyazonosításra szolgál. Lehetővé teszi a természetes személy felhasználó számára, hogy azonosító adatokat, személyazonosító adatokat, a személyazonossághoz kapcsolódó elektronikus tanúsítványokat tároljon, és azokat kérésre – akár online, akár offline – rendelkezésre bocsássa, megossza.
Az irattárca biztosítja az elektronikus azonosítást, az elektronikus aláírás, illetve elektronikus bélyegző elhelyezését is. A nemzeti digitális irattárca használata egyenértékű a fizikai okmány felmutatásával, így alkalmas például a vezetői engedély kiváltására vagy – mivel az alkalmazás lehetővé teszi, hogy az adatok szolgáltatása kizárólag az ügyintézéshez, illetve a szolgáltatás igénybevételéhez feltétlenül szükséges adatokra korlátozódjon – akár a 18. életév betöltésének igazolására. A nemzeti digitális irattárcára vonatkozó szolgáltatás 2024. szeptember 1-től elérhető.
Egyszerűbben
Sokkal egyszerűbben lehet majd belépni az állami weboldalakra, például a magyarorszag.hu weboldalra, az EgészségAblak vagy az eSZJA felületére a Digitális Állampolgárság Programmal – közölte Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára. Hangsúlyozta, hogy bonyolult felhasználónevek és jelszavak helyett elég lesz a telefonon a digitális állampolgárság alkalmazással beolvasni az oldalon megjelenő QR-kódot. Ez így egyszerűbb, kényelmesebb és biztonságos is, hiszen az alkalmazást ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel is lehet védeni. Ilyen digitális módon lehet igazolni a személyazonosságot (akár autósok rendőri ellenőrzésekor), nem lesz szükség a kártyaalapú igazolványra. A digitális állampolgár alkalmazás letöltése után fel kell még keresni egy kormányablakot, ahol véglegesítik a regisztrációt.
RF/forrás: jogkoveto.hu