Mff J Mretben

Forgalomcsillapító növényszigetek

2025 09 2111 Szada 07 Old 01

Az önkormányzat közlekedési táblák helyett olyan forgalomcsillapítási eszközök telepítését kezdte el – együttműködésben egyes lakóközösségekkel –, amelyek fizikailag is kényszerítik a sofőröket a körültekintőbb közlekedésre. 

A 2024-es önkormányzati választás időszakában tartott lakossági fórumok alkalmával a Fenyvesligeti út és a Teleki Sámuel utca közvetlen környezetében lakók fordultak először azzal a kéréssel az önkormányzathoz, hogy legyen valamilyen műszaki megoldás az áthaladó autóforgalom csillapítására, a sebesség mérséklésére. Az elmúlt közel egy év során több utca (Széki utca, Béke utca, Margita utca, Földvár utca, Berek út és Kisfaludy utca) lakói e-mailben kerestek meg hasonló problémákkal, amelyekben minden esetben a 30 km/h-s, lakó-pihenő övezetben tapasztalható sebességtúllépés, a szabályok be nem tartása volt a jelzett kiemelkedő probléma. Ha időnk engedte, akár hétvégén is fórumra mentünk ki, másoknak e-mailben adtunk tájékoztatást a lehetőségekről.           

Mindenki számára sokat ismételt tény, hogy Szada lakossága a 2000-es évektől indult növekedésnek. Az akkori kb. 2400-hoz képest jelenleg mintegy 6500 fő él és közlekedik közel a kezdeti időszakhoz azonos méretű településen, közel azonos utcaszerkezetekben. Időközben hasonló folyamatok játszódtak le Erdőkertesen, Őrbottyánban, Veresegyházon, Gödöllőn is. Mára ezek a településszerkezetek összeértek. A közlekedésből adódó forgalom új szabályok bevezetését igényelte. Egyes településrészek utcáiba a korábbi években lakó-pihenő övezet táblák, vagy 30 km/h-s sebességkorlátozó, illetve súlykorlátozó KRESZ-táblák kerültek ki.           

A jelenlegi problémakör három részből adódik: a kihelyezett KRESZ-táblák figyelmen kívül hagyása; Szada szomszédos településeiről megjelenő átmenő forgalom a reggeli és a délutáni órákban pluszterhelést jelent, továbbá az áthajtók sietnek és figyelmen kívül hagyják a szabályozó táblákat; a Szadán fokozatosan kiépülő szilárd burkolatú utak a rendezetlen nyomvonalú, homokos földút után gyorsabb, dinamikusabb vezetési szokásokat tesznek lehetővé.           

A beérkező jelzésekből, e-mailekből az is kiderült, hogy megváltoztak a munkába járás, a gyerekek iskolába járási közlekedési szokásai. Jelenleg a települési belső forgalmat a reggeli órákban növelik azok, akik helyben autóval viszik gyermekeiket az intézményekbe. Emellett a települések közötti délutáni forgalom is nőtt azzal, hogy a szülők autóval viszik a gyermekeiket a délutáni edzésekre, egyéb foglalkozásokra. 

Sokan vannak, akik rollert használnak helyben is, s kevesebben kerékpárt. Ez értékelendő, de egyben kevésbé biztonságos jármű a fentebb említett megnövekedett forgalom miatt. Érzékelhető, hogy a településen még hiányoznak további járdák, kerékpárutak, így nem lehet javasolni, hogy inkább más eszközöket válasszanak az autó helyett. 

A fenti változások kapcsán egyszerre olyan sok igény merül és merült fel a hiányzó elemek kiépítésére, amire az önkormányzat saját forrásból csak több éven át tud megoldást kínálni. Ilyen célú pályázati forrás jelenleg nincs, az erre is fordítható befolyó bevételek jelentős részét pedig az állam vonja el különböző jogcímeken.           

Amire azonban lehetőség van, az az, hogy az egyes utcaközösségekkel együtt olyan további forgalomcsillapítási megoldásokat alkalmazzunk, amelyek fizikailag kényszerítik a KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyókat a lassabb, körültekintőbb közlekedésre. A szakági útügyi szabályozások lehetővé teszik, hogy az út tulajdonosa, üzemeltetője ún. forgalomcsillapító küszöböket alkalmazzon. Több utca lakói azonban olyan tapasztalatokat osztottak meg, hogy a már kihelyezett lakó-pihenő övezet vagy a 30 km/h-s korlátozó táblát és a térkőből álló vagy lefúrt, tömörgumi-elemes forgalomcsillapító küszöböt is figyelmen kívül hagyják a gépkocsivezetők. Így ezek alkalmazását elvetettük. (Veresegyházon kifejezetten elkezdték az átépítésüket, mert szintén nem váltak be.)           

További forgalomcsillapítási lehetőségként inkább a növényszigetes, növényládás megoldást alkalmazzuk. Erre a szabályok és a szabványok lehetőséget adnak, a kiépíthetőség azonban függ az adott utca burkolatától és a közterület szélességétől, a közvilágítás kiépítettségétől.           

Amennyiben egy utcaközösség – aláírásokkal is támogatva – ilyenre igényt tart, megvizsgáljuk a helyszínt. Ha a közvilágítás kiépített és a szélesség is megfelelő, akkor az utcaközösség részéről a felmerülő költségek 50%-át szükséges összegyűjteni, a másik 50%-ot az önkormányzat állja.
A közútkezelői hozzájárulást és a tervi vázlatot az önkormányzat készítteti el. A növényládák egységes arculatban készülnek el, abban pedig a Szada Nova NKft. kertésze által meghatározott növények kerülhetnek. Ezek gondozását a lakóközösségnek kell vállalnia.           

Az első igénylések alapján az első két ilyen növényládás helyszín a Fenyvesligeti út (6 db/3 pár) és a Teleki Sámuel út (2 db/1 pár) lesz, majd a Margita utca (4 db/2 pár) következik. Terveink szerint az első két utcába még szeptember folyamán telepítjük ezeket, az azt követő tapasztalatokról pedig beszámolunk. 

Juhász Sándor alpolgármester


Utoljára frissítve: 2025 szeptember 24. 08:30