Komfortosabbá váló utcák

Komoly útfelújítási programot hajt végre a szadai önkormányzat és a Szada Nova NKft. Ennek hátterét mutatjuk be.
A 2019–2024-es önkormányzati ciklusban is fontos helyen szerepelt a szadai infrastruktúra-fejlesztéseken belül az útfelújítási program. Az önerőből mart aszfaltos, itatott makadám záróréteggel ellátni tervezett utcák a következők voltak 2023-tól: Liget köz, Hársfa utca, Homok és Ősz utca egy szakasza, Kisfaludy utca, Présház utca, Zalagyöngye utca, Diófa utca, Barackfa utca, Ősz utca, Aranyhegy utca. Az e felsorolásban szereplő kiépült, de felületi zárást még nem kapott utcák 2025 nyarán készülnek el.
Az önerő hangsúlyozása azért fontos, mert a Pest vármegyei agglomeráción belül út- és járdaépítésekre, kerékpárút-fejlesztésekre nincs külön pályázati lehetőség. Szada a lakosságszáma és az agglomerációs besorolás alapján nem esik pályázati sávokba, így minden útépítést saját forrásból kell megvalósítani a 2020-tól növekvő központi kormányzati elvonások ellenére.
Ebben a forráshiányos környezetben kell fejleszteni felméréseink szerint közel 18 kilométernyi földutat. A cél az, hogy a műszaki tartalommal elérjük a rendezett utcakörnyezet hatását, illetve megvalósuljon egy hosszabb távon is fejleszthető útpályaszerkezet a jelenlegi útalappal és felületi bevonattal, továbbá, hogy csökkentsük a porterhelést is.
A kedvező tapasztalatok és a lakossági visszajelzések alapján úgy döntött az önkormányzat, hogy 2025 és 2027 között kb. 16,5 kilométer utat kíván ilyen módon komfortosabbá tenni. A Szada Nova NKft. és az önkormányzat mindezekért 9500 tonna mart aszfaltot vásárolt kedvező áron a Magyar Közút NZrt.-től. Ezek az anyagok a Szada Nova telephelyére és depóniákba kerültek a tavasz folyamán. (A tört betont a környező értékesítési helyekről szerzi be a társaság.)
Az útügyi műszaki előírások engedik az építőanyagok ún. másodlagos hasznosítását tört beton, mart aszfalt formájában. Ezek a visszanyert anyagok szolgálhatnak út- és építményalap, ipari padlók alatt alapozási rétegekként. A lakóövezeti utcák pályaszerkezeti vastagságát szintén előírások szabályozzák. A kialakítás során figyelembe kell venni a talajmechanikai viszonyokat, az egyedi helyszíni és a domborzati tényezőket, a meglévő beépítettséget, a meglévő útpályában lévő, évek alatt esetleg helyenként elterített javítóanyagokat, a telekbehajtókat, a közterületeken létesített kerti beépítéseket, a felszín alatti és feletti közművek kiépítettségét és elhelyezkedését. A kialakításnál optimalizálni szükséges a földmunka mennyiségét is. Mivel Szada dombvidék jellegű helyen épült be, az egyes utcák hossz- és keresztszelvényi kialakítása helyszínenként változó lehet. (Vannak olyan területek, ahol még az utcák egyes szakaszai magántulajdonban vannak. Ezeket a beruházás előtt külön folyamatként kezeli az önkormányzat, hogy kizárólagos tulajdonosa legyen a kiépülő utcáknak.)
A földes és kőterítésű utakhoz képest egy jól összeállt mart aszfaltos út vízáteresztő képessége nagyon csekély, ezért első lépésként a csapadékvíz szikkasztásáról, elvezetéséről kell gondoskodni, a burkolt felület méretéhez igazodva. Ezzel párhuzamosan történik a földmunkák elvégzése: az alapozás, az úttükör is elkészül tört betonból. Fontos szempont az útpálya középre igazítása, az egyenletes esés és oldalirányú dőlés biztosítása a csapadékvíz elvezetése és a kátyúsodás megelőzése érdekében. Ezt követően kerül fel a martaszfalt-réteg. Ez a műszaki tartalom jó alapot ad és bővíthető.
Az így kialakított pályaszerkezet teherbírása alkalmas a személygépkocsik, valamint az időszakosan megjelenő teherautók forgalmának viselésére. Minden utcában létesülnek ún. növénysziget-szűkítések – mivel a már kiépült utcákban folyamatos igényként merül fel a forgalomcsillapítás.
Az útépítések ütemezéséről a közösségimédia-felületeken, szórólappal, személyes tájékoztatással és a Munopolis kommunikációs csatornán keresztül ad célzott tájékoztatást az önkormányzat. A pontos utcakiépítési program megtalálható a Szada Nova NKft. honlapján (https://szadanova.hu/tevekenysegeink/utkarbantartas-es-utepites).
Több lakos is szívesen áldozott volna pénzt utcája felújítására, de az önkormányzat és a Szada Nova NKft. ehelyett inkább azt kérte, hogy az érintett utcák ingatlantulajdonosai a kapubeállóik igazítására, a telkek előtti zöldfelület átalakítására és a saját csapadékvíz szikkasztására költsék a szükséges összegeket.
Nagy előrelépés, hogy az önkormányzat a jelentős összegeket felemésztő karbantartás és a folyamatos kellemetlenség megelőzésére a belterületi utak dinamikus fejlesztését helyezi előtérbe. Bízunk benne, hogy a kivitelezés teljes ideje alatt a közösségi érdekeket szem előtt tartó, türelmes légkör segíti a munkavégzést.
Juhász Sándor alpolgármester, Boros Gábor, a Szada Nova NKft. ügyvezetője