Közlekedésbiztonsági fejlesztések: tervekből valóság!
Szeptember 1-én a Székely Bertalan Általános Iskolában is elindult az új tanév. Ennek apropóján Pintér Lajos polgármester vette számba azokat az intézkedéseket, amelyekkel az elmúlt években Szada Nagyközség Önkormányzata biztonságosabbá tette a gyalogosközlekedést a településen. Az eddig elért eredmények mellett komoly tervek is körvonalazódnak.
Szadán az utóbbi időben robbanásszerű növekedést mutat a településre költözők száma. A tavalyi népszámlálási adatokból kiderült, hogy húsz év alatt gyakorlatilag megduplázódott a lakosság: a 2001-es népszámláláskor még 3174 fő, 2011-ben már 4721 fő, 2022-ben pedig 6325 fő vallotta magát helyi lakosnak. "A lakosság növekedése természetesen magával hozta a belterületi forgalom növekedését is, így a jelenlegi képviselő-testület fontos feladata a helyi családok, a gyalogosan közlekedők védelme" – mondta Pintér Lajos, Szada Nagyközség polgármestere.
Zöldfolyosó
Fontos cél, hogy a gyalogosan közlekedők – legyenek akár iskolába igyekvő gyerekek, akár munkába tartó felnőttek –
a különböző településrészekből biztonságosan érhessék el a falu központját. Ilyen szempontból nagy előrelépés volt, hogy többek egybehangzó kérése alapján a Napsugár köz és az Ady Endre utca összeköttetéseként elkészült 150 méteres gyalogút védett útvonalat biztosít. Ez a fejlesztés szerves része a Mélyárok mentén tervezett sétánynak. A tervek szerint fokozatosan alakul majd ki a jelenlegi Rákóczi utca–Székely Bertalan utca között meglévő „zöldfolyosó” teljes hossza.
"Célunk, hogy a Fenyvesligetből a településközpontba a Mélyárok mentén gyalogosan bejárható legyen Szada úgy, hogy csupán minimális részen találkozzanak gyalogosok a gépjárműfogalommal. A majdani sétány fontos pontjai lesznek a jelenleg bontás alatt álló épületek telkei is" – húzta alá a polgármester. "Kisebb léptékű, de lokális szinten fontos volt a Várdombi utcától induló, a Kisfaludy utcában folytatódó, a gyalogosközlekedést biztonságosabbá tevő fejlesztés is, amelyet az ottani csatornafelújítási munkák zárásaként hajtottunk végre" - tette hozzá.
Bár még csak a tervek szintjén létezik, de a remények szerint tavasszal valósággá válhat, hogy járdával is megoldódik Szada és Veresegyház összeköttetése, hiszen régi probléma a két település között a Dózsa György úttal párhuzamos, de attól elzárt biztonságos gyalogosközlekedés biztosítása. „A megoldás érdekében Szada Nagyközség Önkormányzata és Veresegyház Város Önkormányzata közös együttműködésében a veresi körforgalomtól induló összesen 740 méteres, átlagban 3,5 méter széles járda megtervezését kezdte meg, valamint a helyszínbejárás után közös egyeztetést is tartottunk már Cserháti Ferenc polgármester kollégámmal” - avatott be Szada vezetője a járda létrehozásával kapcsolatos történésekbe. A teljes járda, így a Vasút utcai gyalogos-átkelőhelyig tartó 455 méteres szadai szakasz, szélességének köszönhetően, alkalmas lesz majd a biztonságos kerékpáros-közlekedésre is.
Több helyen
Szada a regisztrált bűncselekményekkel kapcsolatban kifejezetten kedvező statisztikákkal rendelkezik, azonban a település elhelyezkedése miatt nagyon fontos a közlekedési szabálysértések és bűncselekmények visszaszorítása is, azokkal párhuzamosan pedig a balesetek csökkentése. Ennek érdekében Pintér Lajos még tavaly ígéretet kapott a sebességmérési pontok bővítésére.
A Dózsa György út 1. és a Pazsaki utca 1. előtt rendszeres a sebességmérés, azonban Szada egyik fontos közútján, a Székely Bertalan úton (Mogyoród felől) régóta érezni ennek hiányát. Hosszas, nagyjából egy éves egyeztetési és engedélyeztetési folyamat után megszületett a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának döntése arról, hogy újabb sebességmérési pontot jelöltek ki Szadán.
"Talán többen is tapasztalták augusztus második felében, hogy biztonságunk érdekében az egyik reggel a Fenyvesligeti út torkolatában használtak traffipaxot a rend őrei" – számolt be Pintér Lajos az örvendetes fejleményről. A biztonságosabb közlekedést segíti, hogy hitelesített mobil légalkoholmérő készüléket szerzett be több önkormányzat, így a szadai segítségével az itt szolgálatot ellátó veresegyházi rendőrőrs is. A készüléket a járőrök minden szadai helyszíni ellenőrzés során használhatják.
Megelőzés
A baleset-megelőzést szem előtt tartó és a gyalogosok védelmét szolgáló fejlesztések több ütemben is készültek Szadán: még korábban közel 50 méter hosszúságban védőkorlátok kerültek a katolikus templom és a polgármesteri hivatal előtti járdaszakaszokra, a közelmúltban pedig lakossági kezdeményezésre egy fokozottan veszélyes részt, a Dózsa György út és a Csapás utca sarkát sikerült levédeni korlátkiépítéssel. Ezzel párhuzamosan a baptista imaháznál újult meg a lépcső a Szada Nova NKft. szakembereinek köszönhetően.
Kritikus pont
A Várdombi részen élők közlekedését segíti a teljesen felújított és kiszélesített, 200 méter hosszú Varga út, valamint a hozzá szervesen csatlakozó Ág utca iskolához vezető szakasza is. Az iskolai időszak kezdetével ismét hatalmas dugók alakulnak ki a Dózsa György úton az autóval az iskolába tartó családok miatt. Ennek csökkentésére az önkormányzat a tervek szerint alternatív útvonalként a Csapás utca felől a Berek utcában parkolót alakít ki a majdani iskolának otthont adó telken. „Onnan az iskolát gyalogosan lehet majd elérni az Ág utcán keresztül, amitől azt várjuk, hogy a reggeli forgalmi terhelés megoszlik” – jegyezte meg a polgármester.
A ciklus eddigi mérlege
Szada Nagyközség Önkormányzata a 2019 óta tartó ciklus eleje óta eltelt időszakban több mint 5,5 kilométer szilárd burkolatú utat adott át a közforgalomnak. Pályázati, illetve saját forrásból készült el a Jókai, a Széchenyi, a Székely Bertalan és a Berek utcák egy része, valamint magánerős konstrukcióban sikerült megvalósítani a Hajnal, a Dombos, a Boncsoki, a Panoráma, az Erdő, a Gesztenyefa, a Szőlőhegyi, a Vadvirág, a Várdombi utcákat és a Földvár utca egy részét.
Idén kísérleti jelleggel egy új eljárásnak, a mart aszfalt használatának köszönhetően már több településrészen összesen több mint 1 kilométer hosszúságban sikerült pormentes, kényelmesen közlekedhető felületeket kialakítani a klasszikus aszfaltos eljárás nagyjából negyedéért. Ilyen burkolatot kapott a Liget köz, a Hársfa utca, az Ősz utca eleje, a Homok dűlő és a Kisfaludy utca egy részét is ilyen borítja majd. Az önkormányzati utak kátyúzását szeptembertől a Szada Nova NKft. is végzi saját szakember és most beszerzett gépek segítségével, amellyel hideg és meleg aszfaltozási munkálatok is elvégezhetők, így a kátyúk kialakulástól számított helyreállítási idő jelentősen lerövidül.