Gyors búcsú, és haladj tovább!
Az önkormányzaton belül munkacsoport alakult az intézményi parkolások lehetőségeinek vizsgálatára. Főleg a településközponti problémára keresik a megoldást. Egy jó lehetőség már fel is merült.

Iskolaidőszakban a hétköznapok reggeli és délutáni óráiban torlódás alakul ki a Székely Bertalan Általános Iskola parkolójában (ami egyben az óvoda, a konyha és a Faluház parkolója is). Hasonlóan torlódik a forgalom az óvoda Postaköz utcai épületének környékén is, de ez a főút, a Dózsa György út forgalmára nincs hatással. A központi rész azonban kiemelkedően túlterhelt, hiszen a posta, a Coop bolt, a Szadai Szociális Alapszolgáltatási Központ (SZAK) székhelye és a fogorvosi rendelő is a Fő téri parkolóból közelíthető meg az autóval ideérkezők és ideparkolók számára.
Intézményi környezet
Az egyes építményi környezetek kialakítását a helyi építési szabályzat és a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló kormányrendelet írja elő. A településközpont – kialakulását és szabályozását tekintve – falusias jellegű épületekkel határolt, korlátozottak a beépítési lehetőségei. Az évtizedekkel ezelőtt épített iskola, posta, konyha, óvoda, művelődési ház, SZAK-épület és bolt melletti területek külön-külön és egyben sem felelnek meg a ma érvényben lévő előírásoknak, és különösen nem alkalmasak arra, hogy a megváltozott közlekedési szokásnak – annak, hogy szinte mindenhova autóval jár mindenki – eleget tegyenek.
Még tavaly októberben elvégeztük az építményenkénti parkolóhely-vizsgálatot, mivel a 2024-es szeptemberi iskolakezdésnél újra – a Dózsa György útra is erősen ható – torlódások keletkeztek. A főút mellett minden reggel polgárőrök segítik a jelzőlámpás környezetben a gyalogosátkelést, és gyakran tapasztalható, hogy a zöld jelzés ellenére is áll a forgalom Veresegyház és Gödöllő irányába, az akadályoztatás oka pedig az, hogy az iskolába/óvodába tartó szülők gépkocsijukkal nem találnak parkolóhelyet. Ugyanebben a központi parkolóban állnak meg az intézményekben dolgozók is az autóikkal, tovább szűkítve ezzel is a férőhely kapacitást.

Első intézkedések
A 2024. októberi időszakot követően Pintér Lajos polgármesterrel, Molnár Csaba és Boros Gábor képviselőkkel bejártuk az intézményi területeket. A megoldási lehetőségek között felmerült egy Petőfi utcai telek megvásárlása, így – az önkormányzat ingatlanállományát bővítve – 27 millió forintért sikerült megvásárolni az üres telket. Ezt követően a Szada Nova NKft. elvégezte a területrendezést, a földmunkát és egy zúzalékos, mart aszfaltos felületet alakított ki. Felülvizsgáltuk az iskola eredeti parkolója és az új Petőfi utcai parkoló közötti szakasz forgalomtechnikai táblázását, és kiegészítettük az új elemekkel, illetve a régieket szükség szerint lecseréltük. Így létrejött egy 18 férőhelyes parkolóterület. A munkacsoport tagjaival közösen – köztük a polgárőrökkel, intézményvezetőkkel, közterület-felügyelőkkel – egyeztettünk az új várakozóhely bevezetéséről. Először a tanárok részére adtunk ki ún. intézményi parkolókártyákat, majd vizsgáltuk a leadott igények alapján a közlekedési szokások változását, a parkoló kihasználtságát.
Tapasztalatok
Beszédes illusztráció egy külföldi iskolánál A Gödöllőről, illetve Veresegyház felől érkező tanárok közlekedési szokásai részben változtak. Van, aki busszal jön, van, aki az iskola belső udvarára áll be, van, aki valamelyik szomszédos utcában teszi le az autóját, és van, aki igénybe veszi az új parkolót. A fennmaradó üres helyek kihasználása érdekében az óvodai dolgozóknak is kiadtuk a parkolási kártyákat, majd ezt követően a művelődési ház dolgozói is megkapták azokat. A reggeli órákban figyeltük Kiss Gergellyel, korábbi olimpiai bajnok vízilabdázóval, az iskola Életfa a gyermekekért Alapítványának alapítójával, illetve a polgárőrökkel közösen a parkolási manővereket, szokásokat, a ki- és beszállásokat, az eltöltött várakozási időket és úgy általában azt, mi is történik a reggeleken, amikor mindenki munkába rohanva viszi gyermekét az egyes intézményekhez, majd siet is tovább.
Összegezve: azt tapasztaltuk, hogy az új parkolóterület bevonásával a reggeli órákban jelentősen csökkent a torlódás. Felszabadultak férőhelyek az intézmények eredeti parkolóiban, viszont az új várakozóhelyen az intézményi parkolóhely-kihasználtság nincs kimerítve. Általában 12:30 és 13:15 között zsúfoltság alakul ki a központi parkolóhelyen, ennek oka, hogy ebéd után a szülők ilyenkor jönnek az óvodásokért. Ez több időt vesz igénybe, így a parkolóhelyek foglaltsága is több ideig áll fenn egy-egy autó esetében. Ilyenkor újra előfordulnak tiltott részen várakozások, járdára felállások vagy éppen a KRESZ-tábla tiltása ellenére az OTP bankautomatája előtti parkolások.
A Postaköz utcai óvodánál jellemzően a KRESZ-tábla tiltása ellenére az aszfaltra festett közlekedési sávokon is megállnak az autókkal, annak ellenére, hogy a Rákóczi úton, az óvoda mögött szabad várakozóhelyek vannak. Ezeken a szokásokon fokozatosan változtatni szeretnénk. Mint fentebb említettük, fi gyeltük és mértük a megállási, a ki- és beszállási szokásokat. Voltak családok, akik tökéletes módon, öt másodperc alatt „letudták” az elköszönést és a kiszállást, de voltak, akiknek ez fél percig is eltartott, s közben akadályozták a többi várakozót vagy éppen a központi parkolóhelyre ki- és beálló autósokat.

Kiss & go rendszer
Milyen további parkolást, megállást, kiszállást könnyítő és egyben gyorsító lehetőségek vannak? 2022 decemberében Boros Gábor keresett meg először ezzel a problémakörrel a központi intézményeket érintően. Ekkor javasoltam a külföldön honos ún. „kiss and go” (szabad fordításban: „puszi, és menj tovább”) nevű, gyors parkolási/megállási módszer bevezetését. A 2025 márciusában Kiss Gergely kezdeményezésére alakult munkacsoport fejlesztési javaslatai közé szintén bekerült ez a módszer. De mit is jelent ez modern megoldás? A közlekedési infrastruktúra folyamatos fejlődése elengedhetetlen ahhoz, hogy a települések lépést tudjanak tartani a növekvő autósforgalommal és a fenntartható közlekedés iránti igényekkel. A fejlődés egyik iránya ez a „kiss and go” módszer, amely általában a városi mobilitás egyik üde színfoltja lett. (Nevezik ezt még „kiss & ride-nak” – nagyjából ugyanazt jelenti –, amelyet nálunk K+R-rel rövidítenek.) A „kiss and go” parkolás fogalma a forgalmas városi területekről és az iskolák környékén felmerülő igényekből ered, ahova a szülők gyakran viszik a gyermekeiket autóval, de csak rövid időre van szükségük arra, hogy kitegyék őket. Az elnevezés is innen származik: kiss and go, azaz egy gyors búcsú, majd a sofőr távozik, hogy mások is használhassák a parkolóhelyet. A koncepció célja, hogy megelőzze a várakozóhelyek tartós elfoglalását olyan gépkocsik által, amelyek csak néhány percre tartózkodnak a helyszínen. Az első K+G zónák az Amerikai Egyesült Államokban és Nyugat-Európában jelentek meg, főként az iskolák és vasútállomások környékén, hogy megkönnyítsék a forgalom áramlását és csökkentsék a torlódásokat.
A „kiss and go” parkolóhelyek lényege, hogy gyors és hatékony megállási lehetőséget biztosítson azoknak a sofőröknek, akik csak rövid ideig tartózkodnak egy adott helyszínen – például iskolák, pályaudvarok vagy forgalmas városi csomópontok közelében –, ezáltal gördülékenyebbé válik a forgalom, csökkennek a torlódások, javul a közlekedés hatékonysága. Budapest több iskolája környékén már kialakítottak ilyen zónákat, és még Pécsett, Győrött is találkozhatunk ezzel a parkolótípussal. Ezek a zónák segítenek csökkenteni a forgalmi dugókat, különösen reggelente, amikor az iskolák és munkahelyek megközelítése miatt megnő a forgalom. A fővárosban az ilyen típusú megoldások sikeresen enyhítik a parkolási problémákat, és hozzájárulnak a közlekedés hatékonyságának növeléséhez. A megoldás jó a gyerekeknek, a szülőknek és a környezetnek egyaránt, és ha beválik az elképzelés, ezt az iskoláknál és az óvodánál is megvalósítaná a szadai önkormányzat.
További lépések
Elindítottuk a teljes központi terület geodéziai felmérését ahhoz, hogy műszakilag vizsgálni tudjuk a gyalogos és az autós közlekedési helyigényeket, geometriai lehetőségeket egy biztonságosabb gyalogossáv és egy ún. kiszállási zóna kialakítására. Vizsgálni fogjuk a jelenlegi parkolóbeállások elrendezését is, valamint a tűzoltók, a mentők, a rendőrség felvonulási helyének zónáját is. A koncepciót a tavasz végére tervezzük elkészíteni, illetve a kialakíthatóságról, a kivitelezésről, a bevezetésről, az edukációról szeretnénk további tájékoztatást is adni.