Új Székely-alkotással gazdagodott a Szadai Székely Bertalan Gyűjtemény

Szada fennállásának 700. és Székely Bertalan születésének 190. évfordulóján Szada Nagyközség Önkormányzata azzal is emelni kívánta az ünnepi év fényét, hogy egy értékes darabbal gazdagította a Szadai Székely Bertalan Gyűjtemény művészeti kollekcióját. A nemrégiben megvásárolt műtárgy a szadai gyűjteményben ritkábbnak számító színes alkotások kicsiny csoportját gyarapítja.

A műtárgy tulajdonképpen két kisebb képből áll, mindkét alkotás a pécsi székesegyháznak Székely Bertalan által festett falképeihez készült akvarellvázlat. Székely Bertalan 1887-ben kapott megbízást Lotz Károllyal együtt a felújítás alatt lévő székesegyház oldalkápolnáinak kifestésére. Székely két kápolnát választott ezek közül, az egyik ma Szent Mór-kápolna néven ismert, a másik pedig a magyar szentek életét is bemutató Mária-kápolna.

A most a nagyközség tulajdonába került kép a Szent Mór-kápolnához készített bemutató kompozíciós vázlat. Ezen az alkotáson tudta a művész a megrendelőnek (a pécsi püspökségnek) bemutatni, hogyan is fog kinézni a hatalmas falfelületre elképzelt freskó. A vázlaton, néhány apró részlettől eltekintve, a megvalósult falfestménnyel színeiben és kompozíciójában azonos kép tárul elénk. A freskó a kápolna bejárata felett helyezkedik el, ebből adódik a kép különleges formája.

Szent Mór Pécs második püspöke volt, miután a pannonhalmi kolostor apátjaként fogadta István király és Imre herceg látogatását. A látogatás során István király meggyőződött Mór alázatosságáról, imádságos életéről, és alkalmasnak találva őt a püspöki feladatra, Pécsre hívta. A Szent Mór-kápolna Székely által festett falképeinek egy része ezt a látogatást mutatja be. A Szada tulajdonába került új képeken feltűnik maga Szent István is. A bal oldali kép azt a jelenetet ábrázolja, amikor István király hajnalban felkeresi a templomot, ahol Mórt a zsolozsma elvégzése után is virrasztva és imádkozva találja. A jobb oldali kép pedig azt a történetet meséli el, amikor István különféle alaptalan vádakkal illeti Mórt, próbára téve őt, de Mór ezt a próbát is kiállja, szótlanul tűri a király vádjait. A 12. századi keletkezésű Szent Imre herceg-legendában így olvashatunk erről:

„Reggel aztán, amikor a testvérek összegyűltek, a király maga is jelen volt, és hogy Mór testvér lelkét az alázatosság erényében kipróbálja, a nyilvános bűnvallomáskor igen sok olyan dolgot vetett a szemére, ami a szerzetesi élettel ellenkezik. Vádaskodása ellen Mór egyáltalán nem védekezett, hanem alázatosan állt, s reménykedve Istenhez menekült, aki az emberi lelket vizsgálja. Ekkor aztán megismerte Szent István, hogy fiának szavai megfontoltak voltak. Miután a történteket rendben és a valóságnak megfelelően elmondta, Mórt dicséretekkel halmozta el, és hogy egy főpapi szék dísze legyen, kevéssel ezután Pécsett a püspöki méltóságra emelte.”

Bakó Zsuzsanna, Székely Bertalan munkásságának legavatottabb kutatója eképpen foglalja össze a pécsi munkálatok művészettörténeti jelentőségét és a Székely-életműben betöltött szerepét:
„A nemzeti értékek ápolásáért oly sokat tevő Székely számára ilyen körülmények között különösen becses volt a pécsi dóm Boldog Mór- és Szent Imre- (Mária-) kápolnájának kifestésére kapott megbízás.
Székely a munka felosztásakor a Boldog Mór- és Mária-kápolnákat választotta, valószínűleg azért, mert a téma történeti személyekhez kapcsolódott, és így kevésbé kötötték a liturgikus előírások.
Elsőként a templom déli oldalán lévő Mór-kápolnával készült el, 1888-ban. Boldog Mór Pécs második püspöke volt, s életének fontosabb jeleneteit hat képben láthatjuk, amelyeket a püspök szentek álló alakos ábrázolásai egészítenek ki.
A kompozíciókat világos, áttekinthető, tiszta szerkezet, a középkori épület stílusához illő, kora reneszánsz hangulatot kifejező szín- és formavilág jellemzi. A falképek közül kiemelkedik az ’Imre herceg Pannonhalma közelében fogadja az eléje siető szerzeteseket és Mórt hét csókkal tünteti ki’ című. A mozdulatokban rejlő ünnepélyesség az esemény jelentőségét hangsúlyozza, s a kompozíció egészéből vallásos áhítat sugárzik.
A pécsi együttes Székely falképfestői tudásának, monumentalitás iránti érzékének, fejlett kompozíciós és színérzékének bizonyítéka, a szakrális és a nemzeti-historikus téma szoros, harmonikus egységének kifejezésével.”

A pécsi székesegyház Szent Mór-kápolnájának falképei 1888-ra készültek el. A kápolna napjainkban sajnos zárva tart, csak nagyobb események idején nyitják meg a nagyközönség előtt.
Szada lakossága méltán lehet büszke arra, hogy a szadai gyűjtemény idén egy újabb értékes és különleges műalkotással lett gazdagabb, mely kapcsolódik államalapításunk és a magyar kereszténység legfontosabb emlékeihez – Székely Bertalan szándéka szerint.
Források:
1.
2.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-mort-abrazolo-kepek-pecsi-szekesegyhazban
3.
4.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-mor-puspok
5.
Bakó Zsuzsanna: Adatok a Székely Bertalan-életmű kutatásához – Székely Bertalan kivitelezett falképei. Székely Bertalan kiállítása, MNG, Budapest, 1999.
Online olvasható itt:
https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_NEMG_kv_53_Szekely/?pg=52
6.
Szent Imre herceg legendája - Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez (középkor)
Online olvasható itt:
https://sermones.elte.hu/szovegkiadasok/magyarul/madasszgy/index.php?file=055_059_Imre_legenda
Összeállította: Monok Zsófia